Saturday, June 7, 2025

Односот студент-ментор

Почитувани колешки и колеги

Менторите на тезите треба да постигнат рамнотежа меѓу практичното управување со проектот и охрабрувањето на независноста, за студентите кои работат под ограничувањата на строго дефиниран проект со итни рокови.

Менторите веројатно ќе соработуваат со вас на три главни начини. Прво, се разбира, супервизорот ве „надгледува“ во вашиот проект. Во овој дел од улогата, тој/таа ќе ги опфати техничките аспекти на вашиот проект, како што се насоки за методологијата, значењето на истражувачко прашање и начините на кои истражувањето се презентира и опишува во вашата дисциплина. На овој начин, улогата на менторот може да вклучува и управување со проектот, развој на рокови и помош со алатки или техники.
Вториот аспект на супервизијата е давање совети. Вашиот ментор треба да ви помогне да ја развиете способноста за производство на независно истражување. Менторот може да процени, на пример, каде оди проектот на студентот и каква литература е опфатена до тој момент, но може да го предизвика студентот да оди понатаму, или да преземе поголеми ризици или похрабар пристап - со што ќе ги истакне основните вештини, како што е критичкото размислување. Понекогаш, може да ги советува студентите да работат понапорно и да бидат подисциплинирани; или алтернативно да престанат да работат премногу напорно и да уживаат во животот малку повеќе. Ова е наградувачки дел од тоа да се биде супервизор и се случува како што повеќе ги запознава своите студенти во подоцнежните фази од нивните проекти.
Трет аспект на супервизијата е да се биде прелиминарен испитувач. Покрај читањето на секој дел од тезата како што е завршена - преглед на литературата, методологијата и експерименталниот дизајн, опис на изворите на податоци и така натаму - менторот треба да прочита целосен нацрт и да даде обмислени повратни информации. Кога го прави ова, се одвојува од искуството со супервизијата и го третира документот како самостоен дел од истражувањето. Вредно е да ги замоли студентите сами да ја оценат својата работа, а потоа да се сретнат со менторот за да споредат белешки и да разгледаат прашања како што се: колку добро нацртот ги исполнува критериумите за испитување. Понатаму, се земаат предвид недоследностите во структурата: на пример, дали она што беше ветено во првото поглавје всушност беше испорачано во последното поглавје? По нашата заедничката дискусија, студентите ја ревидираат својата работа пред конечното поднесување.
Вреди да се размисли што не прави еден ментор за студентите на помали тези. Менторот може да даде совет, но во некои прилики мора да им каже на своите студенти: „Тоа е ваша одлука“, кога се соочуваат со тешки избори - на крајот на краиштата, тезата е нивна работа, а не на менторот. Студентите треба да научат да го „поседуваат проектот“ и да бидат горди на своите евентуални достигнувања и не треба да се сметаат себеси за работник на производствена лента во индустриска фабрика за знаење. Содржината мора да биде првенствено нивна, а пишувањето уште повеќе. Менторот не може да интервенира и да ги спаси студентите кои откриле дека не се во можност сами да ја завршат работата. Менторот може да советува и да помогне, но не може да го преземе проектот - кога ќе види дека проектот се соочува со тешкотии, особено во доцните фази, откако студентот добил доволно совети и поддршка, можеби нема многу повеќе што може да направи. Ваквите ситуации не се пријатно искуство, но тие го одразуваат фактот дека студентот веројатно не е подготвен за проширени истражувачки проекти како што е докторската теза.
Менторот е ограничен во начините на кои може да биде временски мерен, дисциплинарен или пријател. Некои студенти може да го замолат менторот да постави строги рокови и строго да ги опоменува ако не ги исполнат. Други студенти се обидуваат да станат пријатели со менторот - и можеби сте забележале дека некои ментори често имаат блиски односи со нивните докторанти - но менторот треба да одржува професионална дистанца за да не ја изгуби способноста објективно да ја оценувам тезата. (Разликата помеѓу мала теза и докторат е тоа што, за второто, истражувањето често е производ на долгорочна тимска работа, а менторот може да биде колега исто толку колку и ментор; исто така, за мала теза, менторот и колегите ќе бидат испитувачи). Конечно, како што се случува од време на време, студентите бараат помош или совет за лични прашања, но најдобро е да добиете таков совет на друго место; треба да избегнувате сè што ја поткопува способноста на менторот да ја оценува вашата работа.
Најдете ментор со кој можете да работите. Ако се прашувате дали врската ќе биде успешна - можеби супервизорот е премногу зафатен или е покровителски настроен, несигурен или нечувствителен кон вашите интереси или вештини - тогаш можеби треба да побарате друг ментор.

Извор: Gruba P, Zobel J. (2017). How to Write Your First Thesis.

No comments:

Post a Comment