- Фреквенција (Hz) – ја определува висината на тонот (низок–висок);
- Амплитуда (dB) – го одредува интензитетот или јачината на звукот;
- Бранова должина – обратно пропорционална на фреквенцијата;
- Временска структура – важна за препознавање на говор и музика.
- собирање и насочување на звучните бранови;
- засилување на одредени фреквенции (2–5 kHz), важни за говорот;
- просторна локализација на звукот.
- чеканче (malleus)
- наковална (incus)
- узенгија (stapes)
- механичко засилување на звучните вибрации;
- трансформација на воздушни вибрации во течни вибрации;
- заштита од силни звуци преку акустичниот рефлекс (m. stapedius).
- scala vestibuli
- scala tympani
- scala media (со Кортиев орган)
- внатрешни влакнести клетки (примарни рецептори);
- надворешни влакнести клетки (модулација и засилување на звукот);
- текторијална мембрана.
- Движењето на базиларната мембрана предизвикува виткање на стереоцилиите;
- Се отвораат јонски канали;
- Навлегуваат K⁺ јони → деполаризација;
- Се ослободува невротрансмитер (глутамат);
- Се создава акциски потенцијал во слушниот нерв (n. cochlearis).
- Високи фреквенции → база на кохлеата
- Ниски фреквенции → врв на кохлеата
- бројот на активирани влакнести клетки;
- фреквенцијата на акциските потенцијали.
- Кохлеарно јадро
- Супериорен оливарен комплекс (локализација на звукот)
- Инфериорен коликулус
- Медијално геникулирано тело (таламус)
- Примарна аудитивна кора (темпорален лобус)
Примарната аудитивна кора е сместена во горното темпорално испакнување (gyrus temporalis superior), на нејзината внатрешна површина, позната како Хешлово попречно испакнување (Heschl’s gyri). Таа претставува дел од темпоралниот лобус и е главната кортикална област задолжена за иницијалната обработка на звучните информации. Анатомски одговара на Бродмановите полиња 41 и делумно 42. Примарната аудитивна кора претставува клучна структура за кортикалната обработка на звукот. Таа е основата врз која се гради говорот, јазикот и аудитивната перцепција, а нејзината правилна функција и развој се од суштинско значење за когнитивниот и социјалниот развој на детето.
- препознавање на говор;
- дискриминација на звуци;
- аудитивна меморија;
- интеграција со други сетила.
- развој на говорот;
- когнитивни функции;
- социјална интеракција.
- специфични јазични нарушувања;
- аутистичен спектар на нарушувања;
- сензорна хипер- или хипосензитивност.
- кондуктивни (надворешно/средно уво);
- сензоневрални (внатрешно уво или нерв);
- централни (мозочни структури).
- аудиометрија;
- отоакустични емисии;
- ABR (auditory brainstem response);
- функционални невроиспитувања.
No comments:
Post a Comment